Jaut.: Gurudži, kāpēc man mājās nav tāds pats meditācijas pieredzējums kā šeit?
Šri Šri Ravi Šankars: Vietai ir ietekme, bet tas ir tikai sākumā. Jo stiprāks tu kļūsti, jo sāc ietekmēt vietu, nevis vieta ietekmē tevi.
Jaut.: Vai tu, lūdzu, varētu pastāstīt par ierobežojumiem aptumsumu (eclipse) laikā, piemēram, neēst?
Šri Šri Ravi Šankars: Prāts ir dziļi saistīts ar mēnesi, un mēness ir saistīts ar ūdeni, un ūdens ir saistīts ar ķermeni – 60 līdz 70 procenti no ķermeņa ir ūdens (ir maz šaubu, ka ķermeņa stāvoklis ir tieši atkarīgs no ūdens struktūras ķermienī, kas, savukārt, ir savstarpējā ietekmē ar garīgumu (I.L.), skat. https://tencinu.wordpress.com/2009/03/22/udens-ir-vairak-ka-domajam-dazi-tulkojumi/). Viss ir savstarpējā saistībā. Kosmisku parādību laikā tiek ietekmēts arī ķermenis. Piemēram, agri no rīta jūs jūtaties citādi kā pēcpusdienā vai vakarā. Vakars aizrit brīnišķā mūzikā un melodijās, rīts paiet ar piecelšanās vajadzību. Pēcpusdienā jūs romantisku mūziku klausīties nevarat.
Prātam ir ietekme uz prāta-ķermeņa kopumu. Laikam ir ietekme uz prātu. Planētām ir ietekme uz prātu un prāta-ķermeņa kopumu. Senie cilvēki ir par to rakstījuši. Kad prāts saka: “Tas ir nepareizi”, jūs mēģināt pārbaudīt, vai tas ir nepareizi, un kad nevarat pierādīt šo nepareizību, prāts to pieņem. Piemēram, asinssakne (turmeric – Sanguinaria Canadensis).). 70. un 80.-os gados cilvēki no tās atteicās kā no krāsvielas, kam nav barības vērtības, bet tagad zinātnieki teic, ka tai ir labāka antioksidanta vērtība kā ērkšķogām (amla, gooseberry) un bazilikam (tulsi). Tie ir atsākuši atklāt no jauna senos svētos augus kā ļoti noderīgus un nepieciešamus veselīgai dzīvei.
Iemesls, kāpēc mēs iesakām neēst pirms aptumsuma un tā laikā, ir tāds, ka barība pastiprina vielmaiņu ķermenī. Pastiprināta vielmaiņa neļauj prātam būt rāmam. Ja jums ir jāgremo barība, jūs varat vienkārši iemigt. Mēs iesakām kosmisku parādību laikā nomierināt organismu un to nekairināt.
Jaut.: Es vēlētos sasniegt pašapjēgu. Esmu ieradies uz padziļinātu meditācijas kursu. Kurā pakāpē un kurā kursā mana vēlme piepildīsies?
Šri Šri Ravi Šankars: Tas ir labi. Tā ir augstākā vēlme, vienīgā vērtīgā nodošanās. Vai apzināties to vai nē, katrs ir ieradies uz šīs planētas ar šo vēlmi. Ja tu esi to apjēdzis, tas ir ļoti labi.
Jaut.: Kādu pakāpi man sniegs padziļinātais kurss, un cik soļos man šo kursu vajadzēs ņemt?
Šri Šri Ravi Šankars: Līdz apskaidrībai ir pavisam nedaudzi soļi. Kas ir apskaidrība? Būt beznosacījumu laimē. Katrs vēlas mīlestību, kas neizkropļojas. Mīlestība mēdz kropļoties par naidu, bailēm, greizsirdību un citiem defektiem. Apskaidrība ir tādas laimes izjūta.
Uz apskaidrību ir divi soļi:
1.No esamības kaut kam uz esamību būt nekam.
2.No esamības būt nekam uz esamību būt visam.
Un kā būt nekam? Vienkārši mostieties un apjēdziet, ka visums ir plašs. Kas tu tajā esi? Kas tu tajā esi? Tu vari būt liels uzņēmējs vai zinātnieks vai ārsts, bet cik ilgi tu uz šīs planētas būsi? Pēc 70 – 100 gadiem tu aiziesi, un Zeme turpinās pastāvēt. Tā tas ir bijis biljoniem gadu, un tas te turpināsies. Kas tu esi? Kādu vietu tu ieņem attiecībā pret šo augstsirdīgo visumu?
No būt nekam uz būt par daļu no visa.
Jaut.: Zinot, ka mana dzīve rit atbilstoši karmai, vai ir vēl pareizi lūgt kaut ko pēc lūgsnas/dievkalpojuma (puja)?
Šri Šri Ravi Šankars: Tas ir kā vaicāt, vai ir jājūtas izslāpušam? Ja tu jūties izslāpis, tu lūdz ūdeni. Nav nozīmes, vai tu jau esi izrādījis, ka esi izslāpis. Ja lūgsna nāk, lai nāk. Tā vienkārši nāk.
Jaut.: Esmu bijis garīgajā ceļā daudzus gadus, bet nesajūtu tavu pievilcību, par kādu runā cilvēki?
Šri Šri Ravi Šankars: Nepievērsies tam, ko grib citi. Saproti, ko gribi tu. Kad tu pārtrauc iedziļināties sevī un skaties pēc citiem, tu palaid garām iespēju (nokavē laivu).
Jaut.: Vai tu, lūdzu, neprecizētu mantras spēku? Ir teikts, ka mantras spēks ir lielāks par planētas spēku. Vai cilvēkam, kas iet garīguma ceļu (sadhak), ir jāņem vērā horoskopi?
Šri Šri Ravi Šankars: Jā, mantras ir ļoti spēcīgas. Mantras spēks ir lielāks kā horoskopam. Neraizējieties pārāk par horoskopu. “Om Namah Šivaja, Om Namah Narajana” (Om namah shivaya, Om namoh narayana) ir daudz spēcīgāks. “Namaḥ śivāya” satur piecas zilbes, ka attiecas uz piecām pamatsastāvdaļam. Skandējot “Om Namah Šivaja”, jūs attiecināties uz visām piecām sastāvdaļām – zemi, ūdeni, uguni, gaisu un ēteri (izplatījumu). Nevajag iedomāties, ka Šivam ir liels trijžuburis (trishul), un viņš kaut kur sēd. Šo pārpratumu ir radījuši mākslinieki. Šiva nav persona. Šiva ir īstenības dievišķā pamatsastāvdaļa (tattva).
Upanišādās ir teikts:
“Shivam shantam, advaitam, chaturtam, mannyante sa aatma sa vigyeya.”
Kas ir Šiva? Šiva ir ļoti labvēlīgs, ļoti augstsirdīgs, ļoti mierinošs, ļoti daiļš, ļoti atbalstošs.
“Čaitanja ātma” (Chaitanya atma – apziņas patība) – Šiva ir apziņa, – nevis persona, bet šī enerģija.
Kašmiras Šaivismā (Kashmiri Shaivism), ir grāmata ar nosaukumu “Shiv sutras”. Dažās Kašmiras Šaivisma grāmatās tas ir lieliski aprakstīts. Dažas no šīm grāmatām ir ļoti vērtīgas, ļoti smalkas – visas šīs zināšanas, šīs grāmatas ir zaudētas.
Galvenais nolūks ir izteikt prāta, apziņas pārlaicīgumu. Ceturtais apziņas stāvoklis, kas nav ne nomods, ne miegs, tiek saukts par “shiv tattva”.
Jaut.: Man priekšā ir izšķiršanās. Esmu otrā gada inženierzinātņu students. Biju izvēlējies inženierzinātnes, tagad es atklāju, ka tas nav priekš manis. Es atklāju, ka mana izvēle ir žurnālistika. Ko man iesākt?
Šri Šri Ravi Šankars: Izvēle tava, svētība mana.
Jaut.: Ko iesākt, kad starp mani un maniem vingrinājumiem nostājas pienākumi?
Šri Šri Ravi Šankars: Guru Nanaks vai kāds no desmit sikhu Guru ir teicis, kādam ir jābūt studentam. Kā ūdenim. Kur ūdens ceļā ir akmeņi, ko tas dara? Ūdens uzplūst pāri akmeņiem un aizplūst. Dzīvē ir līdzīgi kavēkļi. Pacelieties pāri kavēkļiem un ejiet tiem pāri. Esiet pacietīgi un plūstiet tiem pāri.
Jaut.: Gurudži, pasaulē ir ļoti daudz cilvēku, kuri cieš seno ticību un rituālu dēļ. Vai tu, lūdzu, varētu pastāstīt par to?
Šri Šri Ravi Šankars: Cilvēki cieš arī no modernām ticībām. Viņi iedomājas, ka narkotikas, cigaretes, alkohols sniedz tiem prieku, bet pēc tam tie cieš. Ne katra senā ticība ir nepareiza, un ne katra modernā ticība ir pareiza. Mums ir jāpieņem gan senā, gan jaunā salikums. Cilvēki cieš no māņticības, kam nav apliecinājuma ne svētajos rakstos, ne zinātnē. Cilvēki cieš dēļ dažiem rituāliem, kuri nepavisam nav seno rakstu sastāvdaļa. Ciest cilvēkiem liek viedības trūkums. Nekas cits.
Jaut.: Kā mēs varam mīlēt kādu, kurš ir nodarījis mums briesmīgas lietas?
Šri Šri Ravi Šankars: Nemīliet tos. Tikai pieņemiet to, ka viņi ir. Vispirms pieņemiet un tad ieraugiet, ka noziedznieks nav noziedznieks, bet upuris. Tie to nodara dēļ apstākļiem. Ja viņi būtu bijuši gudri, tie to nebūtu darījuši.
Tikai pirms dažām dienām āšramā ieradās kāda kundze. Viņai ir trīs bērni, un viņas vīru ir nogalinājuši maoisti. Vēlāk viņa kļuva par Art of Living skolotāju, un kad viņa atgriezās mājās, viņa mācīja maoistiem Sudaršan Kriju un prānajamu. Maoisti bija ļoti pārsteigti. Tie viņai jautāja: “Tu neesi dusmīga uz mums, mēs nogalinājām tavu vīru?” Viņa teica: “Nē, jūs nezinājāt, ko darāt. Es vēlētos, lai jūs apjēgtu”. Tie visi praktizēja Sudaršan Kriju, prānajamu un pameta vardarbības ceļu. Tie raudāja viņas priekšā kā bērni. Tas, kā viņa to izstāstīja, sariesa asaras visu acīs. Visiem klātesošajiem 2000 cilvēkiem acīs bija asaras.
Tāds ir viedības spēks. Tas vieno visu lomu un attieksmju cilvēkus.
Jaut.: Gurudži, kāda ir iepriekšējās karmas ietekme mūsu patreizējā dzīvē. Vai cilvēks ir skumjš vai priecīgs dēļ iepriekšējās karmas?
Šri Šri Ravi Šankars: Esmu to jau aprakstījis grāmatā “Celebrating silence”. Dziļākai izpratnei varat izmantot to.
Mūsu prāts ir sens, tā ka tas satur iespaidus. Iepriekšējai karmai ir ietekme, un tā ir arī jūsu patreizējai karmai. Neiestrēgstiet tajā par daudz. Nevajag turēties pie nolemtības attieksmes. Jums ir arī brīvā griba to mainīt.
Jaut.: Gurudži, esmu ļoti pieķēries savām lietām. Es spēju dalīties ar tām tikai ar man mīļiem cilvēkiem, bet man nepatīk, ja tās lieto citi. Ko man iesākt, lai no tā atbrīvotos?
Šri Šri Ravi Šankars: Neko. Citi ir pieņēmuši tevi tādu, kāds esi. Tu vari domāt, ka esi sniedzis izdevību pieņemt tevi, kāds esi. Nekas. Nāks laiks, kad tu pacelsies tam visam pāri – šim mans un es. Tagad nevajag izjust vainas sajūtu. Ļauj saviem ierobežojumiem izplesties pakāpeniski. Nepiespied sevi. Varbūt pēc 10 vai 100 gadiem! Tad tavas lietas varēs lietot visi. Tad tu nevarēsi pateikt, ka tikai tavi mazbērni var lietot tavas lietas. (Smiekli). Prāts ir ļoti viltīgs un ļoti dīvains, kad runa ir par īpašumu. Ir kārtībā. Visam savs laiks.
Jaut.: Es vēlos daudz darīt sabiedrības labā, bet nezinu, kur sākt, kā sākt?
Šri Šri Ravi Šankars: Sēkla ir, un augt tu gribi. Tu vēlies strādāt sabiedrībai, sēkla uzdīgs. Tas ir labi. Ļauj tai uzdīgt. Satsanga, garīgi vingrinājumi (sadhana) šo sēklu pabaros.
Jaut.: Gurudži, manā apkārtnē ir daudz narkomānu un visu tādu cilvēku. Vai mēs varam kaut ko viņu labā darīt?
Šri Šri Ravi Šankars: Noteikti. Mēs varam tur vadīt kursus. Mums darbojas daudz atkarību noņemšanas centru. Padomāsim par to.
Jaut.: Gurudži, tu parasti atbildi manām lūgsnām un jautājumiem, bet dažkārt es jūtu, ka tu pilnīgi neņem vērā mani.
Šri Šri Ravi Šankars: Jo tu esi ļoti īpašs. Es pievēršu uzmanību tikai parastiem cilvēkiem, lai darītu tos neparastus. Tu jau esi neparasts.
Jaut.: Gurudži, spriedzē un saspīlējumā par sīkām lietām esmu sabojājis daudz no sava smaga darba, kas ir ietekmējis arī iznākumu.
Šri Šri Ravi Šankars: Stress un saspīlējums var sabojāt jebko; tu to saproti caur savu pieredzi, tas ir ļoti labi. Cilvēki turpina darīt to pašu, un tad tie neapjēdz. Kad sākas stress un saspīlējums, kļūstiet modri un veiciet prānajamu, Sudaršan kriju, un tiekiet vaļā no tā. Tādam nolūkam mums šie kursi ir.
Ir labi, ka tu esi apjēdzis, ka vainīgais ir stress. Otrs posms ir tikt no tā vaļā. Un trešais posms ir “Neļaut tam uznākt”. Šeit palīdz viedība.
Vingrinājumi ir, lai tiktu vaļā no stresa, un viedība neļauj stresam uznākt. Mums ir vajadzīgi abi. Vingrinājumi vien nenostrādās, jo uznāks lielāka spriedze. Viedība vien nenostrādās, jo tā ir tikai domu iestādījums. Vajadzīgi ir abi.
Jaut.: Kāds ir labākais lūgšanas veids?
Šri Šri Ravi Šankars: Lūgsna ir notikusi divos gadījumos. Viens ir, kad esat ārkārtīgi pateicīgi, un otrs ir, kad esat ārkārtīgi bezpalīdzīgi, kad nav pie kā vērsties. Abi ir īsti un piepildās vienmēr. Būt ar abiem – bezpalīdzību un pateicību – tas ir ļoti reti un ļoti spēcīgi. Tas ir pilnīgs lūgsnas veids.
Jaut.: Gurudži, jo vairāk es tev sekoju, jo vairāk tev piesaistos. Ko iesākt?
Šri Šri Ravi Šankars: Es nezinu, ko iesākt? (Smiekli). Zināt, kas ir tas, ka piesaistās? Laba īpašība. Bet, ja īpašības ir tikai paviršas, tās izzudīs, un ja īpašības ir jūsu īstā daba, tās nezudīs nekad. Teikšu tā, ka visas šīs īpašības jūsos ir. Vairojiet šīs īpašības vēl un vēl. Tad jūs atklāsit, ka jūs esat es, un es esmu jūs.
Ilgošanās un mīlestība ir vienas medaļas divas puses. Jūs nevarat teikt: “Es mīlu tevi, bet neilgojos pēc tevis”. Un nav iespējams ilgoties pēc kāda bez mīlestības. Tāpēc ir teikts: ‘RadheShyam’. Radha ir ilgošanās, un Šjam ir mīlestība. RadheShjam (ilgas un mīlestība) dzīvē iet kopā.
Jaut.: Kā saskatīt Dievišķo viņpus lietām?
Šri Šri Ravi Šankars: Nemēģiniet Dievišķo saskatīt. Pieņemiet to kā dotu. Tas ir klātesošs kā gaiss. Jūs zināt, ka gaiss ir klātesošs vienmēr. Gaisu jūs ieelpojat un izelpojat. Jūs gaisu neredzat, bet zināt, ka tas ir te. Līdzīgi te vienmēr ir Dievišķais. To sajust var vienīgi sirds. Acis to redzēt nevar. Kad pilnīgi atslābināties, tad jūtat, ka viss visums ir Dievišķā pilns. Kad jūsu prāts ir atslābis, jūs atklājat, ka
putnu čiepstēšana ir Dievišķais,
lapu šūpošanās ir Dievišķais,
ūdens plūšana ir Dievišķais,
Pat cilvēku cīniņi un kalni – viss – ir pilns Dievišķā. Jūs atklājat, ka viņpus visām šīm parādībām pastāv kāds lauks vai parādība – tas ir Dievišķais.
Jaut.: Kā izturēties pret cilvēkiem, kuri strīdās, izmantojot mānīgu loģiku (kutarka)?
Šri Šri Ravi Šankars: Saprātīgi cilvēki nestrīdas: īpaši tie, kuri ziedojas (bhaktas), Dieva mīlētāji, dievlūdzēji nestrīdas nekad. “Narada bhakti” sūtrā ir teikts, ka, ja tu esi dievbijīgs, ja tu esi Dieva mīļotājs, tu nestrīdies nekad. Strīdiem nav uzticamības. Tie var aiziet gan vienu, gan otru ceļu.
Ir astoņi mānīgas loģikas veidi. Es runāju par mūsu nāciju, Vēdu filosofijai ir milzu zināšanas, šīs lietas izpratne. Viens tāds ir izdevīga izteikuma citēšana un neizdevīga nepieminēšana (pitanga). Cits veids ir “Es saku, tātad tas ir pareizi”’. Ir dažādi loģikas veidi jūsu mulsināšanai un sajūtas radīšanai, ka esat zaudējuši.
Adi Šankaračarjas (Adi Shankracharya) laikos strīdniekiem ir uzlikuši divas ziedu vītnes. Ir ticējuši, ka tam, kuram nav taisnība, kurš mēģina pierādīt kaut ko nepareizu, vītne novītīs, un tam, kurš ir patiess un pūlas izvirzīt patiesību, vītne saglabāsies. Tādā veidā Adi Šankračarja ir uzvarējis strīdus daudzviet.
Viedi cilvēki strīdos neielaižas. Tie saka: “Labi, gribi uzvarēt, labi, uzvari.”
Bangalores āšramā, 15.01.2010.
http://wisdomfromsrisriravishankar.blogspot.com/