Ceļojumi uz Austrumiem. No Idriss Šahs. “Mācīties kā mācīties”

Jaut.: Vai tu vēlētos, lai mēs ceļojam uz Austrumiem vai pievienojamies sūfiju kopienām?
Atb.: Esmu runājis un rakstījis tik daudz par sūfismu un sūfijiem, ka dažiem cilvēkiem šķiet, ka es pūlos viņus ietekmēt tādā veidā, lai viņi pievienotos kādam kultam vai reliģiskam grupējumam.
Īstenībā man nav iespējams uzsākt tādu karagājienu, kā es to tūlīt paskaidrošu.
Tā, ko man ir nācies runāt par sūfijiem, klausīšanās un lasīšana ir likusi reliģiozi noskaņotu ļaužu ordām plūst uz nereti jocīgiem sūfisma iedibinājumiem Austrumos. Un tikpat lielā mērā likusi ziņkārīgo un alkatīgo bariem pulcēties ap guru dievinātāju kultiem Rietumos.
Tas viss neskar tos, kuri nav informēti, tos, kuri vēlas iemācīties vairāk par to, kas sūfisms ir, un arī tos, kuri ir vienaldzīgi.
Darbība ir bijusi visai veiksmīga, bet šī tās daļa vairumam cilvēku nav nozīmējusi vairāk kā jebkurš cits lietu vai cilvēku šķirošanas rīks.
NOLŪKS UN GALAMĒRĶIS
Vienkāršas ceļošanas uz Austrumiem iznākums parasti ir tāds kā teikts divrindē:

Divi cietumnieki raugās caur loga restēm
Dubļus redz viens, zvaigznājus otrs.

Kas gan ir ceļotājs bez ceļa vai bez mērķa? Šeihs Saādi mums atgādina:

Baidos es, nesniegsi Meku, ak Ceļiniek,
Jo tu esi uz Turkestānas ceļa!

Esiet noturīgi, jo šī tieksme klejot gudrības meklējumos un apbraukāt tālas zemes (it kā pēc zināšanām, bet īstenībā tikai pārmaiņu dēļ) – tā ir ļoti cilvēciska tieksme. Manā grāmatā “Sūfiju nostāsti” ir daudz šīs tieksmes un tās seku piemēru, kā arī piemēru tam, kā šī tieksme atkal un atkal uznirst klasisko sūfiju un viņu mācekļu dzīvēs.
Tāpēc mums ir jāvērtē, kas tas ir par cilvēku, kurš ir nodomājis doties uz “Austrumiem”, kad viņš turp gatavojas braukt, kopā ar ko, ja vispār ar kādu, un kurp tieši.
Cilvēki drīzāk aizbrauks uz Austrumiem un tur neko neatradīs, nevis jebkad apjēgs savas sirds vēlmi, jo nezin kā virzīt savu uzņēmīgumu.
VAI VARI GAIDĪT 150 GADUS?
Vai esi dzirdējis kā mulla Nasreddīns, padzirdējis, ka daži papagaiļi nodzīvo līdz 150 gadiem, nopircis jaunu papagaili, lai pārbaudītu, vai tas tā būs?
“Pievienošanās sūfiju grupai” nebūs noderīga tiem, kuri sameklē grupas, kurām ļauts “pievienoties”, pirms viņi var novērtēt tādas pievienošanās lietderīgumu.
Ir jāzin par “sūfiju kopienu” pirms lēmuma, kas pamatotos uz atziņu, ka tie cilvēki, škiet, ir no īstas sūfiju kopienas starp atdarinātiem publiski pašpasludinātiem “ordeņiem”, “skolām” vai “skolotājiem”…
APGALVOJUMU DAUDZVEIDĪBA
Esmu ievērojis, ka, vienalga, vai cilvēki nodarbojas grupās, vai ceļo pa Austrumiem, vai piesaistās citādi, nav daudz tādu, kuri ņem vērā visai lielo sūfiju apgalvojumu daudzveidību.
Viens no tiem, kura dziļāka izpēte atmaksātos pirms meklējumiem, ir apskaidrotā Mumšada Dinvari padoms (Tadhkirat al-Awliyya by Faridudin Altar.):

Tu mācies, viņš saka, saistībā ar apjēgušu skolotāju.
Bet tu vari negūt neko, ja nes līdzi savas lepnības jūtas.

Plaši izplatītā apmātība darīt to, uz ko neesi spējīgs, kā arī iedomāties, ka paša izvēlētais rīcības veids ir tiešām piemērots, ir novērojama visur un visos laikos.
BEZKĀJIS KRAMPLAUZIS
Mūsdienu pasaulē dienas un nedēļas laikrakstos ir lieliska iespēja redzēt, kā tas iesūcas cilvēku uzvedībā. Lūk piemērs, kurš izvēlēts gandrīz uz labu laimi. Tas rāda uzvedību, kas ir pamatā tādām lietām kā vieglprātīga piesaiste dažādām grupām vai ceļojumi uz Austrumiem. Vai tie ir garīgu centienu vai pilnīgas bezdomības iznākums, pacelts tikuma augstumos?
Kramplauzis, kurš ar ielaušanos mājās caur vēdlodziņiem ir veicis ne mazāk kā četrdesmit vienu zādzību, ir pieķerts un nogādāts tiesā. Viņš ir notverts, neskatoties uz viņa lielo prasmi: izrādījies, ka viņam nav kāju, kuras ir amputētas pirms vairākiem gadiem. (Daily Telegraph (London) 9 September 1977, p. 19, col. 3.)


http://www.scribd.com/doc/3054632/Idries-Shah-Learning-How-To-Learn -Psychology-And-Spirituality-In-The-Sufi-Way

http://bazar-vokzal.net/newsroom/learn/l.htm

Komentēt

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s