Nokrāso ar vīnu savu lūgšanu paklājiņu. No: Idriss Šahs. “Mācīties kā mācīties”

Dižais dzejnieks Hafizs kādā no savām pazīstamākajām poēmām saka, ka ir pat jākrāso savs lūgšanu paklājiņš ar vīnu, ja tavs skolotājs tā iesaka.
Kaut šāds padoms varbūt apmulsinās burtkalpa ierobežoto prātu, tas tomēr tiek Sūfiju apbrīnots – un ne tikai dēļ tā dzejiskā skaistuma persiešu valodā.
Sūfiji šo norādījumu apbrīno tādēļ, ka tas ir daudznozīmības klasisks piemērs, kur skaidrs darbības noteikums ir sniegts vairākās telpās. Aplūkosim atsevišķi dažas sastāvdaļas, kuras kopā veido tādu norādījumu un tādu saturu, ka vienīgi tādu var saukt par dzīvu vingrinājumu:

1. TRIECIENS (ŠOKS): “Nokrāso paklājiņu ar vīnu” – tam ir jāsatriec katru, kura ticība balstās uz aizspriedumiem, piemēram, ka “Vīns var nozīmēt tikai ļaunumu”;
2. LĪDZĪBA (ALEGORIJA): vīns nozīmē iekšēju pārdzīvojumu, līdzīgu “noslēpumainai sajūsmai“ citās mācībās;
3. PAKLAUSĪBA: skolotāja norādījumi ir neapspriežami;
4. PIEMĒROTĪBA: skolotājs liek darot to vai citu, kad tas ir piemērots tavai attīstībai. Viņš nesaka: “Krāso savu paklājiņu vienmēr”, vai “Kamēr nenokrāsosi savu paklājiņu, par sūfiju nekļūsi”. Viņš saka: “Kad es saku tev krāsot paklājiņu, tad krāso to. (un kustini apziņu – I.L.)
5. AIZSTĀJUMS (ANALOĢIJA): Tāpat kā lūgšanu paklājiņš nav lūgsna, bet drīzāk ārēja lieta, tāpat arī vīns, šādā līmenī skatot, ir ārēja lieta un tāpēc otršķirīga. Arī paklausība skolotājam, – kaut arī tā paviršam cilvēkam nozīmē milzīgu upurēšanos un lielu nopelnu, ir vien neizsmalcināta un ārēja attiecību kārtība starp skolotāju un mācekli, tāpat kā paklājiņš attiecībā pret lūgsnu vai vīns attiecībā pret īstu noslēpuma piedzīvojumu.
6. VINGRINĀJUMU DAUDZVEIDĪBA: Nav teikts: “Paklājiņa nokrāsošana ir zelta atslēdziņa”. Pretēji, ir dots vairāk kā mājiens, ka tas ir tikai viens darbības veids, zināmas un atpazīstamas darbības daļa, kas uz kaut ko ved. Šī ir visspēcīgākā šīs mācības atšķirības pazīme. Ved uz pakāpi, kurā māceklis spēs apjēgt, ka viņš darbojas sarežģītā un smalkā iekārtojumā (organismā), un tikai šādā pakāpē viņš spēs atbrīvoties no primitīva fanātisma un paviršības.
“Sistēmu” pielūdzēji vienmēr meklē vai iedomājas, ka ir atraduši vienīgo vingrinājumu jeb burvju nūjiņu, kura dos viņiem to, ko tie kāro: apskaidrību vai kas tas arī nebūtu.


Šīs mācības nozīmi nevar novērtēt par augstu. Tā atbaidīs un kaitinās tos, kuri nespēj gūt labumu no tās. Neko tā nedos tiem, kuri vēlētos sūfiju (Patiesības) ceļu padarīt par vienkāršotu pielūgsmi (kultu). Tā atkailinās un padarīs acīmredzamus tos, kuri īstenībā ir pakaļtaisītāji vai sapņotāji, jo tie nespēj gūt labumu no jēdzieniem, kādos mēs to pētījām.
Un tas viss ir ietverts kaut kā tāda nedaudzās rindiņās, ko literatūras pētnieki iedomājas tikai par jūsmīga cilvēka jutelīgu un dzejisku izplūdumu.
Kamēr māceklis nav izpratis šādu paņēmienu, mums vēl nav darīšana ar mācekli; varbūt – ar dzejas patērētāju, varbūt – ar pielūdzēju, varbūt – pat ar teatrālu pozētāju, kurš neapzinās, kas viņš tāds ir. Bet ne ar cilvēku, kurš spētu šādos apstākļos attīstīties augstāk par virspusīgā robežām.
Tik tiešām, es esmu dzirdējis par cilvēkiem, kuri iedomājušies sevi par skolotājiem un, mēģinot “sekot Hafiza vārdiem”, ir piekopuši vīna dzeršanu un ieteikuši saviem mācekļiem darīt tāpat.
Neviens tādas divkārt nejēdzīgas pakaļdarīšanas novērtējums nepārspēs šādu joku:
“Kāda ietekme uz tavu sievu bija banānu diētai?”
“Nu, tievāka viņa nepaliek, bet ja tu redzētu kā viņa rāpjas kokos!”


http://www.scribd.com/doc/3054632/Idries-Shah-Learning-How-To-Learn-Psychology-And-Spirituality-In-The-Sufi-Way

http://bazar-vokzal.net/newsroom/learn/l.htm

Komentēt

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s